måndag 20 maj 2013

346. Välmåendesekvationen

Som om vi vore bästa vänner pratade jag med kassörskan på Ica och matkassarna bar jag hem med ett leende. Häromdagen kändes det inte ens jobbigt att vända och hämta den glömda plånboken, en änkestöt av tredje graden var inga problem och någonstans där kopplade jag att jo, just nu så mår jag bestämt riktigt bra. 

Är man som jag och av okända anledningar får dippar lite för ofta och analyserar det mesta, så tar man vara på de bra perioderna extra mycket och reflekterar över det något mer. När mår jag bra? Varför mår jag bra nu, när jag inte gjorde det i förra veckan? Svaret är egentligen simpelt och ganska universiellt, för även om vi alla är olika så har vi ändå liknande behov som gör att vi i grunden fungerar ungefär likadant. Till exempel så äter vi, sover och besöker hemlighuset ett par gånger däremellan. 
    Alla goda ting är tre - musketörerna, knattarna i Kalle Anka, två plus ett och antalet ingredienser i S'mores. Tre är också faktorerna som jag för ett par år sedan spaltade upp i min välmåendesekvation och produkten blev riktigt bra. Eller ska vara bra, det är ju lite det som är syftet. Hur som så lyder min elementära teori för hälsa "kost, fysik och psyke". Än så länge inget banbrytande men låt mig förklara det hela något mer. 
   Utöver syre så behöver vi föda för att överhuvudtaget kunna fungera. Vad vi sedan göder vår kropp med avgör om vi bara vill existera, fungera något sånär eller helt enkelt må riktigt bra. Det är ingen rocket science att vi behöver våra kolhydrater, protein och fett. Det är maten som ger både kroppen och hjärnan energi så det säger sig nästan självt att det blir olika kvalitet på energin beroende på vilken sorts mat vi sätter i oss. Givetvis ska inte alla leva efter Anna Skipper eller den där Paulun, men jag tycker att alla borde ägna en tanke eller två åt sin kost. Godis och kakor kanske inte behövs alla dagar i veckan och äter man ingen mat förrän till kvällen är det inte konstigt att man inte hänger med på lektionerna i skolan. Jag tror att det är många som äter osunt utan att tycka att det är ett problem, men som skulle bli positivt överraskade om de testade och insåg hur bra man mår av äta nyttigt. 
    Fysiskt välmående vill jag egentligen dela upp i ungefär trehundra delar men det är så svårt att komma ihåg så jag har valt att hålla mig till två - sömn och rörelse. Alla behöver inte träna på gymmet eller nöta intervaller i backar, men alla behöver röra på sig emellanåt. Jag kan bli så besviken på ignoransen och okunskapen hos människor som valt att leva ett stillasittande liv. Kroppen behöver stimuleras för att inte brytas ner och förfalla, och det är inte ens jobbigt att göra något åt det. Öppna dörren and you're half way there, lyft foten över tröskeln och promenaden har startat. Det är en klyscha men träningen är full av dem och ofta är de så fruktansvärt sanna - tar du dig inte tid att motionera nu, så tvingas du att ta dig tid att vara sjuk i framtiden. 
     Rörelse är så mycket mer än det fysiska. Inte nog med att träning förlöser endorfiner som gör oss gladare, det är ju också här som man ska se till att ha roligt. Att skaffa gymkort bara för att "det är bra att gymma" är så onödigt om man ändå inte går dit och kör ordentligt, och det är ingen vits med att nöta mil i löpspåret om man hellre springer runt på en fotbollsplan, dansar bugg, tränar crossfit eller åker inlines. Den fysiska aktiviteten ska vara din egen och det är där det blir så fantastiskt - när du inte mäter dig mot någon annan utan istället märker att du plötsligt klarar något du tidigare inte kunnat, att du utvecklats och du får hålla på med något du behärskar. Den stoltheten och glädjen borde alla få bära med sig. 
     Kost och motion i all ära, men även om man sköter det efter konstens alla regler så blir det inte så bra om man inte sover som en gud. Eller i alla fall tillräckligt. Inte nog med att man vill slippa att ständigt se ut som ett spöke med påsar under ögonen - man vill ju orka med dagen istället för att bara ta sig igenom den. När vi sover återhämtar sig kroppen och sömn är bra för allt möjligt, till exempel för vårt immunsystem, minnet och inlärningsförmågan. 
     Slutligen har vi psyket. Krånglar det så brukar det mesta bli ganska struligt. Här vill jag trycka in allt mentalt och socialt, allt från att åka Balder på Liseberg till att meditera i en solig skogsglänta. Tyvärr tycker jag att vi nu för tiden har lätt för att glömma bort de delarna, särskilt nu när de senaste årens hälsohysteri fått var och varannan människa att följa dieter och träningsprogram. Medvetenheten tycker jag är bra, men vi får inte glömma av att slappna av och ha roligt! Det handlar om att göra saker man trivs med: att emellanåt gå i pyjamas hela dagen, umgås med sina vänner, köpa tröjan man tittat efter och spela laserdome. Det rör sig inte om att "unna sig" för det är inget förbjudet du gör utan snarare något som bör vara en naturlig del av din vardag. Vill du äta en glass? Ät glass. Vill du hellre gå på bio än träna idag? Gå på bio då. Det handlar om balans och en viss prioritering idag, men kanske en annan imorgon - det är du själv som vet bäst vad du mår bra av. 
     
Jag skulle säga att viktigast av de tre är balansen mellan dem, som motsägelsefullt nog inte behöver vara jämlik. Vi alla behöver hitta lösningen som passar oss bäst - för mig är träningen den delen som väger tyngst, medan andra behöver mest av den sociala biten för att vara välmående. Just nu är min treenighet en snyggt sammansatt triangel, samtliga delar är välfungerande och jag mår så himla bra. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar