onsdag 24 april 2013

340. Vårt Shantaram (några dagar sent..)

I en hylla på vägglösshotellet ligger min och Linas kvarglömda upplaga av Shantaram. Dagarna som passerat i Mumbai har istället fått bestå av Shantaram irl, och lite annat smått och gott.

Sea Shore hostel ser inte direkt ut som någon pärla utifrån, men när jag hittade det i Lonely Planet kändes det lite som ett tecken. Dagen innan hade vi stött på det i romanen Shantaram, så vi tänkte att det kunde vara lite häftigt att bo där. Det visade sig vara nyrenoverat och fräscht på insidan, och från fönstret i trappuppgången var det utsikt över havet. Jag hade inte ens tänkt på att Mumbai skulle ligga vid havet.
Igår gav vi oss ut tidigt för att rasta våra kroppar. I rädsla för att tappa bort mig sprang jag bara strandpromenaden fram och tillbaka, men det var nog så njutbart eftersom jag då fick se Gateway of India flera gånger. Den som enligt vår hatade indier skulle ligga så långt bort. Efter frukost tog vi en närmre titt på den och stötte på några hinduiska munkar som välsignade oss med böner samt varsin prick i pannan. De firade en stor högtid.
Vi beslutade oss att ta en taxi upp till Hanging gardens för 200 rupier, som chauffören sedan försökte få till 200 var. Vi vägrade helt enkelt gå ur taxin innan jag fått alla växel tillbaka på min femhundring. Det kallar jag förhandlare! Trädgården var tyvärr inte så mycket att ha, så efter lite vila i skuggan bestämde vi oss att ta en promenad ner till havet. Taxin hade visst svängt fler gånger än vi trott så det kan hända att vi tog en liten omväg, men slutligen nådde vi stranden där vi spenderade ett par timmar i skuggan. Folk satt i ringar och spelade spel eller studerade, barn lekte och tiggarna flockades. En pojke kom med hela munnen och handen full av godis ock visade oss sin andra hand där man såg skelettet i ena fingret. Han ville ha mer att äta.
Imorse tog vi en lång promenad och PT sedan frukost på ett kafé, menyn hade en särskild kategori "For the health freaks" där du fann cornflakes och deras kaffe var äckligt. Omeletten däremot, tip top! Vi checkade sedan ut från hotellet och gav oss av åt separata äventyr - Lina gick för kafé och jag spenderade ett par timmar på ett gym jag googlat fram. Innan jag satte igång frågade jag ägaren om det var okej att jag tränade i shorts, han sa att det inte var några problem nu då det bara var öppet för tjejer, men efter fyra skulle det vara unisex.. Alltså långbyxor.
Hela eftermiddagen har vi fördrivit på Leopold's café och bar - en mycket central plats i Shantaram. Jag åt godaste maten hittills i Indien och vi spekulerade i om hålen i väggen orsakats av en pistol eller ej. Så långt i hann vi inte komma i boken..

Nu hänger vi i ett väntrum för kvinnor på Centralstationen i Mumbai. Kaos med människor här, men vi har gott om tid då vårt tåg är över en timma sent. När jag har internet att publicera detta är vi i Goa, i alla fall om allt går som planerat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar