måndag 1 april 2013

330. brownies med bönor och protein

Var hos en vän som jag kallar Britt när hon sa att hon tycker om att baka med bönor. Jo, det har jag hört om, svarade jag, men det har aldrig blivit av. Dagen efter möttes jag av ett bön-recept på Instagram och trots  att jag inte är religiös tänkte jag att det måste vara ett tecken från Gud.

Några googlingar och ett stycke inventering av skafferiet senare stod jag i mitt kök med matberedare i högsta hugg och brownies på svarta bönor och protein började träda fram. Resultatet blev över förväntan, ganska lowcarb och mycket gott. Jag åt det ihop med saffranskvarg, rostade mandlar och pumpafrön. Delar receptet nedan!


Bön- och proteinbrownies, 8 bitar
170g svarta bönor
60g (vassle)protein - jag använde cookies 'n' cream
5 äggvitor
75g kvarg
4msk kakao
2msk Stevia (alt. annan sötning)
0.5dl russin
1tsk bakpulver
Vaniljpulver

Mixa bönor och russin, tillsätt lite äggvita i taget tills det blivit en slät massa och häll sedan i resterande. Addera protein, kakao, stevia och vaniljpulver efter tycke. Tillsätt därefter kvargen och slutligen bakpulver, fördela smeten i en ugnsfast form med bakplåtspapper/olja och grädda sedan i 150grader tills kakan stelnat.
Varje bit innehåller ungefär 85 kalorier - 12g protein, 9g kolhydrater och 1g fett.

Enda nackdelen är att de dagen efter blev något torrare, vet inte om det har med bönorna att göra då det var första gången jag bakade med det. Goda var de ändå och funkar utmärkt med något krämigt till, men för att förhindra att de blir torra tror jag det funkar utmärkt att tillsätta lite olja eller äggula till receptet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar