onsdag 27 februari 2013

324. trodde jag lämnade variablerna i matte c

Kausalitet. Som ringar på vattnet och historien om orsak och verkan. Du vet att det ena leder till det andra, och efter händelse a kan du förutse resultat b. Eller tvärtom dra en slutsats från b och hamna på a.

Ett par sådana grejer har skett de senaste dagarna. I vardagen tenderar det ofta att göra det när jag tänker efter, med tanke på att bortsett från att det är just veckodagarna, så är definitionen av vardag ungefär att vi gör samma sak som vi brukar göra. Med andra ord kan vi förvänta oss att om vi som vanligt kokar vårt ägg fem och en halv minut så kommer det att bli lagom krämigt. Blir gulan torr kan vi dra slutsatsen att vi kollade fel på klockan och kokade ägget för länge.
   Nåväl. Mest märkbart för er är nog det faktum att jag varit lite tyst här ett tag. En notering av det är ju en slutsats i sig, men försök dra en slutsats om det så hamnar vi någonstans kring det som kallas orsak. Jag gissar att ni landar vid "hon har haft för mycket att göra" eller "hon har inte haft något roligt att berätta". Rätt båda två, men också fel.
    Vi kan väl säga som så att senaste veckan har varit som första backen på Balder. Väldigt mycket upp, och sedan väldigt mycket ner. Jag hade mycket att göra och då även mycket att berätta, men det blåste på toppen och nedförsbacken slutade i en kraschlandning och jag blev vrålförkyld. Plötsligt låg jag bara hemma och hade inget att göra, men inte heller något att berätta.

Lika säker som du är på att en studsboll far tillbaka upp om du kastar den mot marken kan du vara på att när jag blir sjuk är det inte bara kroppen som tar stryk. Har de senaste dagarna legat utslagen i kurande fosterställning, halvt i förkylningsfrossa och halvt i en mix av depression, desperation och identitetskris. Jag kan säga som så - är jag ur gängorna, så är jag det ordentligt. En dag utan gym och jag vill rikta händerna mot himlen och förtvivlat yla "I don't even know who I am anymooooore", och endast ett par timmar bunden till sängen på grund av sjukdom räcker för att sätta livets meningsfullhet på sin spets.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar