torsdag 10 januari 2013

315. trettionio minuter längs Skrea strand

Brukar då och då säga att jag är det levande beviset på att man faktiskt kan vara en helt okej bra löpare utan att träna löpning. För det gör jag inte särskilt kontinuerligt, men ger jag mig väl på någon av de längre sträckorna så brukar tiderna bli skapliga ändå.

Det är just där som det kommer ett litet "aha"-moment som kan få den evinnerliga förflyttningen kilometer för kilometer att bli lite intressant - tid. Jag må ha något svårt för plan asfalt under fötterna genom omgivningar som jag redan sett ungefär femhundranittio gånger innan, men jag må också ha ett desto större intresse för min statistik. Snittider, sluttider, spurttider. Lägg då in det i en pulsklocka som adderar funktioner såsom GPS, kaloriräknare, zonträning och - givetvis - arbetspuls. Nu börjar vi snacka! 
    Har de senaste månaderna lagt ungefär noll vikt vid konditionsträning. Kan tyckas slarvigt, men jag dementerar genom att säga att jag ändå får upp en ganska bra puls på gymmet emellanåt. Inte minst i roddmaskinen. Nu är det i alla fall dags att komma tillbaka. I somras satt jag en mil på under 58 minuter, och även om jag inte planerar att lägga fokus på långa sträckor i år, så ska ändå ett par försök på att sänka den tiden göras, samt klaras. 
    I mitten av februari planerar jag att ta träningen in i en ny fas. Muskelbyggandet ska ta ett litet step back och fettförbränningen ska få mer utrymme. Time to get them muscles visible och you all know the math: ligger man på ett kaloriunderskott så blir man smalare. En annan sak som jag vet är att jag älskar att äta, därför tänker jag köra hårt på cardio så att jag slipper dra ner lika mycket på maten. 
    
Det sägs att man inte ska gå från noll till hundra, så har mjukstartat med konditionen här i januari. Hopprep och andra pulshöjare har klämts in på styrkepassen och ute i löpspåret körs intervallträning var femte dag. Andra gången idag. Gick faktiskt lekande lätt! Sen blir det också lite roligare när man har fullt med bänkar att köra boxjumps på, stolpar att sicksacka mellan, lyktstolpar att använda som spurtmarkörer och en pulsklocka att köra pulsintervaller med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar