onsdag 26 december 2012

310. juldagen igår men det är en annan dag imorgon

Har gjort nedslag i min säng här nere i Falkenberg men jag kan ännu inte säga att jag riktigt landat efter julhelgen. Något som verkligen landat är däremot en hel del julmat, och förutom att äta har jag hunnit träffa en massa människor de senaste dagarna.

Utan att bli långrandig så kan jag bara konstatera att firandet på Julafton var bra och löpte på så som det gör hos de flesta - umgänge med släkt kring klappar, Kalle Anka, mat och kanske en och annan julklappslek. Mycket trevligt, med andra ord.
    Igår var det sedan dags för utgång så som sig bör när det är Juldagen, och för första gången blev det på riktigt "hemvändardagen" för mig, istället för en ursäkt till att ge sig ut och festa, som tidigare år. Jag återvände således till Borås från Falkenberg och träffade gamla gymnasiekamrater, folk från grundskolan och spridda bekantskaper från bygden. Att möta människor man träffat mycket förr surrar oftast igång massa tankar och minnen, och igår var inget undantag.
    Det var så roligt att höra vad folk gör nu för tiden och lyssna på vad de har för planer med livet, och det är kul att man kan finna sig själv i långa konversationer med sådana man aldrig riktigt trott att man hade så mycket att prata om med. Trots att jag var nykter hela kvällen så fanns det vissa återseenden som gjorde att jag nästan kände mig lite berusad av lycka, medan andra möten mer kändes som om jag var lite väl berusad och istället blivit illamående.

I det hela hade jag en mycket bra kväll, men har nästan haft en ännu bättre dag idag. Vaknade pigg som en lärka och studsade iväg till gymmet, medan andra låg hemma bakis med ångest. Det bästa har dock varit känslan av att jag faktiskt har det riktigt bra - jag är förbi tafatta människor som står och stampar på samma ställe i livet och har en fantastiskt tillfredsställande känsla av att jag till skillnad från andra utvecklats en del sen vi gick i högstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar