torsdag 20 december 2012

308. integration eller segregation

Samtidigt som jag är lite sist på bollen i frågan känns det som om det inte spelar någon roll när det rör ett ämne som ständigt är aktuellt. Vid närmare eftertanke kanske jag till och med är först, eftersom det nu för tiden verkar vara en ny händelse varje dag.

Sverige är ett land som vi på många vis kan vara så himla stolta över. Mitt uppe i vardagen kan vi hitta saker att klaga på såsom långa vårdköer eller hög skatt, men är man lite klokare än så tänker man ett varv till och inser att vi lever i ett land där de flesta faktiskt har möjligheten att betala skatt - de har ett jobb.
   I vårt land är vi fria att ha våra egna åsikter, sprida våra åsikter, visa vår åsikter genom att rösta under ett fungerande demokratiskt val och innan vi nått åldern för rösträtt har vi alla fått gå i skolan. Att vi lever i ett land med hög standard vet vi om, reser vi utomlands förstår vi det ännu mer och frågar vi någon som tvingats fly från sitt hemland och hamnat här så lär vi garanterat bli varse om det. Vi lever i ett så fredligt land att det för mig är så avlägset och svårt att greppa hur det vore att leva under krig och förtryck, och jag tycker det är fantastiskt hur priviligerade vi är och vilken förmåga vi har att hjälpa människor från länder som inte fungerar lika bra.
   Majoriteten av våra politiker bubblar av förtjusning när de talar om hur otroligt det är med mångfald och hur berikande det är med folk från olika kulturer. Vi sägs acceptera olika religion, härkomst, hudfärg och läggning, och det talas om integration i det svenska samhället.
    Vi säger hej och välkomna till invandrare, ni har kommit till ett land där alla är lika värda. Sen kommer idiotsaker såsom redigeringar i vår übersvenska jultradition Kalle Anka på julafton och förbud på pepparkaksgubbar i ett klassiskt luciatåg. Plötsligt känns det som om vi stänger dörren framför alla som inte är stereotypiskt svenska. Plötsligt väljer vi att plocka ut judar och mörkhyade dockor ur ett tecknat program för att de skulle kunna vara stötande, men ärligt talat så tycker jag att det är det faktum att man väljer att radera dem som gör det stötande.

Jag tycker det är frustrerande att det idag görs så många fåniga försök att förebygga saker som skulle kunna ses som anstötande. Jag hade aldrig i livet tänkt på en kosackdansande docka som ett hån om inte upphovsmännen själva pekat ut den som det, och jag tror att det är sådana saker som skapar rasism istället för att bekämpa den. Att vi i alla våra smågrejer på något vis säger att "jaja, vi lovade mångfald men att vara brun som en pepparkaka är inte normalt".

1 kommentar:

  1. Håller med dig fullständigt Jenny! Har heller aldrig tänkt på de dockorna som något opassande. De här debatterna är ju bara löjliga! Och de stryker den blonda dockan för att hon är stereotypt blond - jaha och?! Vad är det plötsligt för fel med att vara blond?

    SvaraRadera