söndag 16 september 2012

297. onödigt osammanhangande

Runt oss finns en jävla hets som liksom pressar sig genom epidermis in i våra själar och skapar en jävla hets även inifrån. Den är allt vi är och allt vi vill vara, det vi varit och det groende föraktet mot alla våra flaws.

Varje dag blippar jag en dosa jag har i min nyckelknippa mot larmpanelen på gymmet, florerar dessemellan i löpspåret, på yogamattan eller i gruppträningssalen på Friskis&Svettis. En jävla hets, säger vissa, "bantar du?" frågar en annan.
   Om vi först kan komma överens om att "banta" känns lite väl det forna decenniet - så tillåt mig att fortsätta. Egentligen vill jag inte tala om hälsosamt leverne eller träning, utan snarare beslut och det faktum att jag ser mig själv som en förändringens kvinna. I min hjärna snurar otaliga processer, varav de flesta hjälper mig att utvecklas och se framåt. Från framtiden vinkar en snygg och muskulös Jenny, och hur många kilon vågen visar har jag ingen aning om - för om det är något jag blir allt bättre på så är det att sluta tänka på vikten och istället fokusera på det som är viktigt.
    Det handlar om prioriteringar och att sätta upp mål. Det som är viktigt är det som tar fram det bra i mig och ger en meningsfull tillvaro, och av dessa gäller det sedan att känna vilka som väger tyngst. De vill jag nämligen ta vara på, analysera och genomarbeta till dess att jag fullkomligt tömt dem på information. Jag ska sedan konstruera dem till syften och konkreta mål att arbeta mot - mål för träning och hälsa, arbete och privatliv. De ska bli mål som ska vara med mig hela tiden och absolut inte döljas i någon mystisk version av Pandoras ask, snarare ställas ut i ett jättelikt galleri eller som huvudattraktion i julskyltningen på Harrods.
    Jag vill därmed uppmana varenda levande varelse att välkomna analysen i sitt liv. Vart står jag nu, vad är det jag vill, varför är jag inte där och hur kommer jag dit? Analysen är liksom grunden till alla mål, nyckeln till insikt, djupet i våra tankar och likt det i skolans betygskriterier fodras analytisk förmåga för högsta betyg så är det analysen som ger oss möjlighet till ett liv med mvg-kvalitet.

Jag drömde häromnatten att jag var på ett fartyg och vann 9027 kronor på en enarmad bandit. En kollegas analys löd att jag var fartyget som är lite vilse på havet, tänker lite för mycket och andra och behöver ta en del beslut gällande mig själv. På samma sätt är det dags för oss att ta tag i rodret och vara befäl över våra egna liv, och med beslutsamhet ta oss igenom den jävla hetsen till hav för att tryggt kunna styra mot rätt kust, rätt mål och rätt slutdestination.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar