fredag 20 juli 2012

279. Death by exile

Någon säger till en annan att den skryter och som svar får personen i fråga att den bara är avundsjuk. Ungefär så går det ofta till på sociala medier idag.

På Twitter, Facebook, Instagram och alla möjliga platser delar folk med sig av uppdateringar och foton, som folk sedan bara kritiserar och ofta kallar för skryt. Jag tänker först på det här med att skriva om att man tränar, eller lägger upp ett foto på vad man äter - vilket jag själv ibland gör. Det bemöts sedan med att folk ironiskt säger att "för träningen ger ju inget resultat om man inte berättar det för hela världen", "jaja, vi har förstått att du är nyttig och hälsosam. Nöjd nu?" eller "för vad du äter är ju så intressant".
   Jag funderar vidare på texter om "världens bästa pojkvän", foton på semestern till Turkiet eller vid grillen i den fina sommarstugan. Publicerade bilder på någons nya lägenhet, en annans nya frisyr och någon som skriver om de snygga skorna den köpt på sommarrean. Bemöts såna saker med samma kritik?
   Frågan som kanske är mest väsentlig är varför vi egentligen lägger postar alla dessa saker. Är det för att delge våra vänner med vad vi gör just nu? Är det för att skryta? Är det för att vi tycker om att skriva eller ta fina foton och visa? Och vad är det som gör att vissa uppdateringar är mer accepterade än andra?

Jag menar inte att rättfärdiga poster om träning och hälsa. Jag vill snarare plantera idén att på ett vis kanske vi alla skryter genom att berätta vad vi gör just nu i våra liv - eller så är det helt enkelt så att vi bara avlägger nulägesrapporter, och att dessa därför ser olika ut beroende på våra intressen. Några uppdaterar mer om träning, och andra om sina resor världen över.

1 kommentar:

  1. sv; Haha, supertack hörrödudu! Hmm, vilken disneyfilm är det ifrån? "hörreödudu", nån gammal gubbz, typ...svärdet i stenen? NÅJA, sidospår, även mitt mellannamn. Inte bromsspår som man kan tro.

    IAF, vet obviously ej hur jag ska reagera på sånt här. Känns på nåt sätt inte som att "tack" passar in, eller alltså joo, men mer... "kul att du tycker det & since u do: bitch, u gotta be crazy". HEHE. Tack som sagt. Eller kul. Eller hej!

    1. Älskar din header. Vill med stå i brygga på ett tak och bryta ryggen. Hur fan kommer man upp där? Är det i Sthlm?
    2. Du är grymt snygg, typ värsta model-face juh.
    3.Bra inlägg. Har väl inte riktigt själv fått nån kommentar om "ja för om du inte tar bild så ger ju träningen inget resultat" etc. Eller jo, det var ju en jävel på BB:s blogg som så klartänkt förstod att bilder på en halvnaken mig betydde att jag led av allvarliga bekräftelseproblem. Vilket EJ är fallet, oh, believe u me. Men att folk reagerar mer över vissa saker än andra tror jag definitivt beror på hur långt på acceptans-skalan saker och ting kommit.
    Det har ganska nyligen blivit så uppblåst det här med träning och hälsa. Just eftersom det är så nytt, så reagerar folk. Kanske vissa tycker att det sänder ut fel budskap, eller vissa tror att andra skryter, eller vissa känner kanske helt enkelt att det nu inte bara finns en press att vara smal men nu också vältränad och superhälsosam. Det mediala utrymmet och uppmärksamheten har blivit 10000 gånger större ang. träning och kost det senaste året. Innan var det bantning och, fan vet jag, stora pattar?

    OMG, jag kommer ingenstans. Min hjärna är kaputt. IAF: håller med dig. Ditt tänk. Tänk på alla "jag och min pojkvän, världens lyckligaste!!!<3<3<3<33333" det får ju huuur många likes som helst, och är inte det mer "skryt" än en bild på ägg och avokado med tillhörande text: "min lunch"? Tror det handlar om fördomar, hur man ser på sig själv och därför hur man tolkar materialet (t.ex. om du lägger upp en bild på en nytränad svettig dig så blir jag sur och tycker att du bara vill ha uppmärksamhet och skryter över din livsstil just pga att JAG känner mig träffad och känner att "jag borde/måste också vara så egentligen". Om du fattar? Man har kanske inte kommit underfund med sig själv/accepterat sig själv/accepterat att alla lever olika/acceptera att vissa gillar att träna, det betyder inte att jag måste det etc).

    Får damp på mig själv nu. Jag bara upprepar. It´s the circle of a text! (8) Du fick ner allt. BRAVO!

    Kör ditt rejs.

    Puss hejsvejs leverpastejs!

    SvaraRadera