lördag 21 april 2012

243. fantastic four

Mycket hinner avhandlas på sisådär fyra veckor, och något som ständigt pågår är att ta in och processera intryck. Som en ren reflex slussas alla dessa vidare till ett slags jämförelsecentra som genast väger det amerikanska gentemot hur det är i Sverige. En hel del intressanta saker tas upp, och under min vistelse hos Shelley har vi diskuterat olika livsstilar och vanor i respektive länder.
  Det hela har fått mig att tänka efter en hel del på mitt beteende och vad som ligger i grund till det, och därmed hamnat tillbaka i min uppfostran och uppväxt. Slutsatsen lyder att det är framför allt fyra saker jag är tacksam för:

Fysiska aktiviteter
Har i mina dagar avverkat många olika sporter, och sen jag var fem har det aldrig varit en tid då jag inte höll på med någon. Vet inte om jag ens kan uttrycka i ord hur glad jag är över detta, för tack vare det har jag alltid haft en träningsrutin som gör att det känns självklart för mig att vara aktiv.


Godisrestriktioner
Alltid när jag och Andrea var små var godis en förteelse som hölls till fredag- och lördagkvällar, inte mitt på dagen eller mitt i veckan. Tycker det är bra av flera orsaker, men framför allt för att det aldrig skapade ett sockerberoende och att jag även idag tycker det känns konstigt att äta godis mitt i veckan.

Ingen skräp-tv
Jag har alltid haft respekt för mina föräldrars åsikter. När de således uttryckt sina tankar kring tv-program som Big Brother, Paradise Hotel och The Simpsons så tittade jag helt enkelt inte på det. Fantastiskt glad att det inte var sånt jag kollade på när jag var yngre, utan att jag idag när jag är mogen nog kan avgöra om det är den typen av tv jag vill se.

Inga samlarkort
Inte för att kritisera föräldrar där ute i världen, men jag kan inte i mitt liv förstå varför man köper värdelösa papperskort med bilder på Pokémons och annan crap på till sina barn. Utifrån de vänner jag hade som samlade kan jag säga som så - samlarkort är beroendeframkallande och skapar en besatthet hos barn som gör att de lägger varenda krona de har på att köpa ett foliepaket med kort till överpris, endast för att upptäcka att de inte fick kortet de saknade i samlingen den gången heller.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar