måndag 16 april 2012

237. voices meant to be heard

Några timmar med bil och ett helt annat Kalifornien är under mina fötter. Hannas fina familj bjöd med mig till en weekend i Yosemite, ett naturreservat med storslagna vyer över berg och dalar, vattenfall och vacker natur. Inte nog med det, sällskapet var otroligt och hela helgen visade sig bli en av de bästa på riktigt, riktigt länge.

I torsdags åkte jag söderut med Hanna, hennes hostparents och Gabe. Broar korsades, städer passerades, dag blev kväll och skymningen ackompanjerades av en himmel full av blixtar från ovädret utanför. Inne i bilen hade vi bunkrat upp med chokladtäckta espressobönor, en go musikmix som ledde till dans så långt det tillåts i en bil och slutligen en sanning- och konsekvenskortlek som jag och Hanna plöjde igenom.
   Framåt elva på torsdagskvällen checkade jag och Hanna in i vårt hotellrum, och snart kom Johan, Sebastian, Hanna, Lenur och andra Sebastian på besök. Det blev en sen kväll som slutade med att Lenur och Sebastian övernattade i vårt rum eftersom de glömt sin nyckel, och några timmar efter läggdags var det dags att ta sig upp och bege sig ut på äventyr.
    Vädret var inte riktigt på vår sida på fredagen - det var både snö och regn och dimma, så stora delar av sällskapet på fjorton man var genomblöta efter några timmars hiking i naturreservatet, och väderförhållandena gjorde att det var svårt att se något av den fina naturen som senare visade sig omge oss. Tillbaka på hotellet var många trötta och - som sagt - blöta, jag klarade mig ganska okej då jag haft på mig en lånad jacka och lånade mördarkängor som kändes som moonboots med stålhätta. Trots det hade jag faktiskt inget emot att möta upp de andra svenskarna i hotellets varma pool och jacuzzi, och vi lämnade inte dessa förrän det var dags att åka en bit för att käka pizza. Hanna C:s hostdad stod för beställningen och hux flux hade vi alla olika pizzor på våra bord så det var bara att välja och vraka bland vår egna lilla pizzabuffé.
   Gabe besökte mig och Hanna i vårt rum medan de andra svenskarna pluggade, vi hade ju istället varit så smarta att vi fått inlämningen i Local Economy avklarad innan avfärd. Framåt 00:00, tillika deadline för uppgiften, droppade de andra svenskarna in i vårt rum för mer nattligt häng. Jag kände mig inte riktigt i form och var riktigt trött, så till slut gick jag bara och borstade tänderna och hoppades de skulle fatta hinten och lämna vårt rum, haha.
   I lördags var det bättre väder - varmare och blå himmel som skymtade fram mellan molnen. Vi åkte därför upp till reservatet för att se allt som vi inte kunnat se dagen innan, och det var en hel del! Plötsligt upptäckte vi att vi hela tiden varit omgivna av forsar och vattenfall, skyhöga bergsidor brantare än fritt fall på Skara Sommarland och bland alla träden i skogen lurade tydligen björnar. Som vi tyvärr inte lyckades se. Naturen var faktiskt så vacker att jag inte riktigt visste hur jag skulle ta in allt, och än mer orolig för att jag inte skulle kunna lyckas bevara känslan i minnet. Än mindre kunna föreviga det på foto, inte en chans i världen att det är genomförbart.

Trötta och nöjda packade vi sedan in oss i bilarna, lämnade Yosemite bakom oss och for tillbaka mot Santa Rosa. Jag är oerhört tacksam över att Wangers ville ha med mig och att jag fått spendera tid med så underbara människor, såväl amerikaner som mina klasskamrater... Good times!
Jag och Hanna satt som kungar längst bak i bilen som hade plats för åtta personer. Vackert!
Happy camper i vårt hotellrum.

Från parkeringen utanför stället där pizzan förtärdes. Helt okej fint att omges av sådan natur.
Syster och bror.
The Swedes minus Johan och Hanna som befann sig uppe i bergen med snöskor på fötterna!
Fin vän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar