söndag 18 mars 2012

204. when you washed your eye's in last night's tea

Även om det varit lite lack of uppdatering så har bloggen och mina kära läsare ständigt varit med mig. Så har ni inte det :pPppPp. Men jag har i alla fall gjort min hemläxa och samlat på mig lite idéer om inlägg. Till exempel har jag filat på en kategori som jag skulle kalla "dagens irritationsmoment". Sen insåg jag att min blogg kanske skulle bli väl negativ så bestämde mig för att slopa den. Sen kom jag på att jag brukar skriva om saker jag stör mig på ändå, om än inte med den etiketten. 

Ponera att jag faktiskt har en kategori med små dagliga irritationsmoment. I så fall hade det garanterat poppat upp inlägg om fjäderörhängen, folk som går runt i shorts och nylonstrumpor och tror att det är sommar bara för att vi får en jävla solig dag med någorlunda vårväder och slakten av Vivaldi i modern tv. Det är numera omöjligt att lyssna på Four Seasons: Spring 1st Mvt utan att i huvudet höra någon kvinna sjunga "jag hatar när näsan rinner, jag hatar..." i en reklam för nässpray eller något sådant. 
   Vidare hade jag skrivit om en händelse jag var med om nu i veckan. Observerade, åtminstone. Gick på gågatan och framför mig gick två unga killar och en liten tjej som jag förmodar var den enas lillasyster. Tyckte det var ganska sött att de gick med henne på stan. Andra verkade inte tycka att det var lika gulligt. Killarna såg nämligen ganska annorlunda ut. Den ena var lång med rödrosa, delvis rakat hår, och bar trasiga kläder med en bandana knuten om halsen. Den andra hade trasiga svarta kläder och lika mörkt hår, bar en longboard i ena handen och hade bandage tejpat med silvertejp på armbågen. 
    Det jag störde mig på var att alla - jag överdriver faktiskt inte - stirrade på dem. Folk försökte inte ens göra det diskret eller dölja sina kritiska och dömande blickar. Några killar hånskrattade och när de var i jämnhöjd med killarna sa en av dem att "han kan säkert inte ens åka på brädan! Höhöhö". Vafan visste han om det? Gatan de gick på var täckt av kullersten, och den som lyckas cruisa fram på den förtjänar ett pris. 
     Efter det kom två kvinnor mot dem, den ena i 40-50årsåldern och den andra något äldre åkandes i en permobil. När de var mitt framför killarna stirrade den äldre på dem och sa "Vart är världen på väg? Så dagens ungdomar ser ut! Fruktansvärt.". Sen när är det tillåtet att vara så oförskämd och respektlös? Killarna, jag och alla ungdomar runt omkring hade ju hyfs nog att inte visa samma taktlösa attityd och säga något elakt tillbaka. Typ hånat hennes permobil och fula frisyr. 

För att avsluta lite mildare kan jag ju säga två saker till jag stör mig på: bilder i stående format och tjejer som tar sina jobbiga standardfoton med kameran på framsidan av deras iPhones och sedan spammar dem på facebook, instagram eller någon annan sida man kan få likes på. Tillåt mig illustrera och slå två flugor i en smäll:

1 kommentar: