onsdag 7 mars 2012

197. KONY 2012

En video som ockuperat wallen på Facebook (kanske till och med orsakat ett tillfälligt avbrott?) och fått Twitter att fullkomligt explodera. En film som sprids snabbare än Northug spurtar in i mål, en film som berör och en film som inspirerar människor till aktion genom att visa vad andra redan gjort.

Jag talar om Kony 2012, som syftar till att stoppa Joseph Kony - en man från Uganda som är ledare för den våldsamma upprorsgruppen Lord's Resistance Army (LRA). Han tar barn från deras hem och tvingar dem att bli hans soldater, och Kony 2012 handlar om att göra världen medvetna om att detta sker.

Vår uppgift är att stoppa det här. Se filmen, sprid filmen! Själv lipade jag som ett litet barn till och från, och måste säga att jag tycker det ska bli sjukt spännande att vara i USA den 20:e april - när hela världen ska täckas av affischer, klistermärken och flygblad för att berätta om och stoppa Kony. Hoppas verkligen att det får den genomslagskraft det förtjänar! Skulle själv vilja beställa hem Action Kit:et, men hinner inte få det innan jag åker till USA, så undrar om man kan med att beställa det hem till min host-mom när jag väl är där..?

Kitet köper ni här!
Spelar ingen roll att de flesta av er förmodligen redan sett det här, kan jag bara få en enda person till att se den är jag mer än nöjd.

1 kommentar:

  1. svar: jag funderar på att åka via http://www.volontarresor.se/ eller work and travel, men jag håller med, det är sjukt dyrt...

    SvaraRadera