torsdag 23 februari 2012

188. don't you know

Hade lovat mig själv att inte göra ett personligt inlägg om min dag idag, och jag hade också lovat mig själv att inte kommentera den nya prinsessan som kommit till världen. Har halvt brutit mot båda löftena nu, så är väl lika bra att fortsätta...

I jakten på ett ämne att skriva om som inte innefattade min dag eller babylyckan tänkte jag göra lite research bland tidningar på internet. De måste ju skriva om något annat än kronprinsessan, Daniel och barnet, tänkte jag. Jovisst, det gjorde de. Men de var riktigt noga med att täcka upp scrollsida efter scrollsida med allt från bebisens kommande hektiska dagar till hur man ska träna bort gravidmagar. I all mediahets måste jag dock ge Aftonbladet förstaplatsen för mest pretentiösa, jobbiga och patetiska. Gränsen för gulligt och stöttande passerades och resultatet blev pinsamt och förlöjligande.
   När man går in på tidigare nämnd tidnings hemsida poppar nämligen bilden ni ser nedan upp, och som om det inte vore nog med det spelas ljudet av en jollrande bebis upp. Varför måste sådana här nyheter prackas på en tills det står en upp i halsen? Och när fan trodde någon på storken senast? Jag tror faktiskt vi alla vet att kronprinsessan inte blev gravid av att kramas... Men den fullt naturliga grejen får väl media kanske inte göra oss varse om, så då löser de det fint genom tusen rosa moln och lite extra gulligull. Det hela gör mig illamående.

Jag tycker det är kul att Daniel och Victoria får börja bilda sin egen familj, men jag tycker synd om dem för att det inte finns någon som helst respekt för deras privatliv (jaja, nu drar väl jag mitt strå till stacken med, men känns som om detta inlägget bara blir en droppe i havet vad det beträffar denna nyhet). Ännu mer synd är det om familjens lilla nytillskott, tänk vilken press hon kommer ha genom hela livet! Varje steg hon tar kommer ju övervakas. Inget annat är väl att räkna med när man är kunglig, men hon har ju inte direkt haft något val.

Nåväl. För er som inte använder twitter kan jag istället delge lite roligt som cirkulerat kring just den nya kungligheten idag. Och fint, gillar Chefen Omalms tweet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar