lördag 19 november 2011

152. tell me baby, what's your story

Är allt som händer och sker i livet förutbestämt, fixat och ordnat för oss? Går vi runt som zombies och bara gör det som vi blivit beordrade att göra av någon högre makt eller har vi en egen vilja? I'm damn sure we have!

Trots att orden "orsak" och "ursäkt" skulle kunna låta väldigt lika varandra om någon med halvknagglig svenska och brytning sade dem, är det faktiskt en väsentlig skillnad mellan dem i innebörd. Varför säger hon det här, tänker ni då. Jo, gott folk, det är så att jag allt som oftast idag hör folk säga till varandra att "du behöver inte bortförklara dig" eller "du ska alltid ursäkta dig" när de talar om varför de handlat på ett visst vis. Jag har bara en fråga - varför?
    Eftersom vi själva bestämmer vad vi ska göra genom medvetna val, finns det en anledning till att vi gör saker och ting. Tänk er till exempel att ni går till skolan utan smink. Någon säger då "oj, du har inget smink idag!" (eventuellt ett "va fint!" efteråt), då kanske du svarar "ja, jag försov mig imorse så jag hann inte". Är det en ursäkt eller bortförklaring? Nej, det är endast en förklaring.
    Tänk er istället att ni är ute och övningskör och ska in i en rondell. Det kommer en bil från motsatt håll som redan är på väg in, och du är inte säker på om du kommer hinna köra före. Det visar sig sen att bilen svänger ut innan den kommer fram till dig och att du hunnit med marginal, men ändå stod och väntade som ett fån. Personen i passagerarsätet frågar då förmodligen "varför körde du inte?". Är det då en bortförklaring när du säger att "jag visste inte om jag skulle hinna före, och eftersom han inte blinkade visste jag inte om att han skulle köra ur rondellen där"? Nej, det är en redogörelse.

Allvarligt talat. Måste vi hitta anledningar till att anmärka på varandra eller vad är det här? Det börjar bli dags att vi alla inser att vad vi än gör, så har vi tagit ett beslut som har fått oss dit. Det kan vara stora beslut med mycket tanke och övervägningar bakom, eller en impuls som vi följer. Oavsett så finns det en orsak till att vi gjorde som vi gjorde, och att berätta det ska inte blandas ihop med ursäkter eller bortförklaringar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar