tisdag 4 oktober 2011

141. the earth is on fire

När stress tränger sig på och saker och ting känns allmänt jobbiga, kan det kännas mest naturligt att retirera. Detta kan ske på olika vis - ofta genom antingen ett känslomässigt utbrott eller total uppgivenhet i form av en säng, en dvd-box med slumpvis vald tv-serie och Ben&Jerry's.

Jag har alltid klassificerats som en annan typ. De som härdar. Vi kännetecknas genom att vi istället håller allting inne och trycker tillbaka det så länge det går innan vi exploderar. Som ni hör, är detta inte särskilt hälsosamt.
    Numera sker dessa explosionsartade kollapser mer sällan. Jag har sett ljuset. Go' vänner - jag har talat om det tidigare och tänker nämna det igen: planering. Denna gången i form av att jobba med stress i förebyggande syfte. Prioritera och göra saker som jag mår bra av. Det må låta banalt och oerhört simpelt, men istället för att tänka på det kanske vi ska reflektera varför inte fler lever efter detta?

Jag och en vän har myntat uttrycket vardagsförgyllning.
Saker som jag placerat i mitt personliga vardagsförgyllningsfack är bland annat att läsa Harry Potter på bussen, fira kanelbullens dag på Viskan i fint sällskap och utöva yoga. Kom igen nu - ge er ut och fyll er kvot med vardagsförgyllning!

3 kommentarer:

  1. Kanelbullens dag kan inte firas bättre. Nästa gång det blir yoga får du säga till!

    SvaraRadera
  2. sv: haha, jadu det har gått sådär! I Gbg så jobbar jag knappt något, var där och provjobbade i någon dag men sen har dom inte hört av sig alls. Jobbar som telefonförsäljare tills jag får något mer, och sen jobbar jag ju på Nelly också. Riktigt dåligt av dom i Gbg att göra så, tycker jag!

    Jaa, visst är den fin? Blir riktigt pepp på att börja måla igen när jag ser den!

    SvaraRadera
  3. Låter som en jäkla bra idé faktiskt, egentligen så spenderar man för mycket tid på att grubbla om saker som egentligen är helt oväsentliga, som resulterar i att man mår kass i slutändan. Tummen upp för att göra saker som ger föda åt sitt eget "ego" och som gör att man mår bättre (y).

    SvaraRadera