måndag 11 juli 2011

120. herpy derp derp

Satt idag vid mitt middagsbord på jobbet och betraktade mina tappra medkämpar, tre krigare ~70+. Framför mig stod en tämligen lyckad portion med korv stroganoff och ris som jag improviserat ihop tillsammans med mina fina kamrater. Jag kom då till en oerhört djup insikt.

Fan va bra skolan är ändå.
     I alla fall Grundskolan.
     Jag säger inte detta för att jag tycker det är jobbigt att jobba och tycker bättre om att fördriva lika många timmar i skolan - obetalt, omotiverande och slitsamt. Nej, istället insåg jag vilken nytta man har från skolan. Min första tanke var hemkunskapen. Tänk på dem som aldrig skulle laga mat annars, eller tvätta. För dem kommer hemkunskapslektionerna vara som Guds gåva till mänskligheten, den dag då de prövar sina vingar och flyttar hemifrån. Tänk alla de som lagat mat hemma innan, men då under kontroll av mamma, pappa, storebror eller hunden - för dem är det ett test att få laga mat på egen hand.
    Slöjden har jag många gånger ifrågasatt. SÅ.ONÖDIG. Men vänta, nej. Visst, jag kommer förmodligen aldrig svarva en ljusstake eller sy ett gosedjur igen - men sen när finns det onödig kunskap? Genom slöjdlektionerna har jag fått erfarenheter jag troligen aldrig fått annars. Kunskaper om hur tyngdlagen fungerar eller vad en groda lever av är inget jag måste veta för att överleva, men det känns ändå bra att veta. Att vara lite allmänbildad, ha förståelse för livet omkring mig och med hjälp av kunskap få annan kunskap - dra logiska slutsatser, ha förmågan att resonera och spekulera själv.

I högstadiet läste jag inte biologi för att bli marinbiolog. Jag gjorde det för att utan kunskap skulle vi människor vara tommare skal än vi redan är, och mer meningslösa och hänsynslösa mot det vi har omkring oss (och kanske lite för att jag var tvungen...). Kunskap behöver vi för att anpassa oss till världen och den kan vi få på många vis, men genom skolan är ett himla smidigt sätt.

P.S. Gymnasiet känns dock over-kill. Bra att det är frivilligt. D.S
P.S igen. Crap, jag går gymnasiet även om det är frivilligt. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar