lördag 25 juni 2011

104. somewhere between sacred silence and sleep

Det har hänt igen. Ni har ringt och undrat, klagat och frågat, inkaindianerna skickade hetsiga - men muntra - röksignaler och de gamla grekerna skickade mig en hel flock med brevduvor. Hur de nu fått tag i dem. Jag ska försöka tillfredsställa er alla samtidigt genom att ge er svar - jag jobbar på Dagvården på Lysjölid i Sexdrega, det vill säga som aktivering för gamla. De kommer dit, vi pratar, lagar mat, umgås och spelar spel och såna saker. I torsdags plockade vi blommor och klädde midsommarstången, till exempel. Älskar mitt jobb!

Nog om det, för jag har något viktigt att berätta. Likt en fjortis med idomin på läpparna och brunkräm i hårfästet blir hatad på Metaltown, avskyr jag det allt för frekvent använda plagget rengponcho. En gigantisk plastpåse jag kom i kontakt med första gången under ett besök på Liseberg i mycket unga år. Ett plagg som träs på när man står i kön till Colorado - "jag ska åka en vattenattraktion men vill inte bli blöt". Hur fan tänker man där? Du ställer dig i kö till en karusell som faktiskt inte är varken särskilt fartfylld eller spännande rent åkmässigt, själva grejen är ju att kastas mellan fasa, förskräckelse och lättnad över huruvida du kommer bli blöt eller inte. Men nänä, vi som är så pretto och fina i kanten köper givetvis en genomskinlig säck med Lisebergskaninen på för ett sjukligt överpris.
     Vidare förekommer denna regnsärk även på festivaler. F E S T I V A L E R. Själva grejen är väl att man är där, är lite hård, lever primitivt och öser som satan. Du krälar i lera, äter kall burkmat, tvättar dig alldeles för lite och ser det som lyxigt att de har en sådan finurlig sak som en slags skumtvål på bajamajorna. Ser himlen däremot lite mörk ut och det börjar droppa lite regn, nej då köper du en regnponcho. "Man vill ju inte bli blöt och kall". Inte så rockigt va?
     Jag måste dock bekänna att om det någon gång ska vara okej med regnponcho - då är det faktiskt i sammanhang med festival. Däremot är det inte okej om den är gul. Eller om du använder den när det duggregnar och du går rakt över torget i Svenljunga. Mitt på dagen.

Köp en regnjacka för fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar