torsdag 5 maj 2011

70. grooveshark

Ni som känner mig vet att jag ofta är lätt disträ, cynisk och tvärtemot. Inte för att jag ska, utan bara är så. Likt en haj måste röra på sig för att inte drunkna, måste jag dra mig bort från strömmen och låta bli att vara som alla andra. Det är inte särskilt svårt, med tanke på hur intetsägande och tråkigt allt som är mainstream, "normalt" och precis som alla andra är.

Tyvärr kan denna livsstil medföra vissa problem. Jag, modiga, kaxiga Jenny, vågar inte alltid testa saker och jag dömer alldeles för fort. Ett drag jag ofta njuter av, men ibland gör att jag går miste om vissa saker. Går alla runt i Hunterstövlar tänker jag inte testa det, och har inte gjort heller. Men tänk om det är skönt? Tänk om jag skulle trivas asbra i det? Nej, kära vänner. Jag tänker inte ens ge det en chans. Det är en principsak. 
    Något annat som jag inte gett en chans är något som de senaste åren blivit allt mer aktuellt i dagens samhälle. Som en följd av den stora multitaskingvågen har alla blivit otroooligt stressade, vilket tydligen blivit väldigt hippt. Det finns bara en sak som är coolare - egentid, eller till och med en ta-hand-om-mig-själv-dag. Något som blivit alldeles fantastiskt trendigt trots att det egentligen är självklart, men när något sånt här kommer fram som en sak som alla gör blinkar Jennys varningslampa och säger "stopp! nej! spring iväg!" och "fyfan va löjligt!". Fånigt, inte sant?
    Igår var dagen då jag gjorde revolt. Insåg att jag inte kan pressa mig själv framåt på 140% dygnet runt, året runt, livet ut. Jag måste faktiskt ta lite tid till mig själv. Så jag släppte allt. Tog en hel dag utan plugg och plåstrade om mig själv genom egenhändig terapi. Satt kvar efter växamötet och bara pratade, struntade i att jag kanske behövde plugga egentligen. En dag räcker inte för att bli hel, och en dag ledig innebär lite mer plugg och viktiga saker de följande dagarna. Men en ledig dag leder förhoppningsvis till ökad effektivitet, och en ledig dag var precis vad jag behövde. 

För er som blev inspirerade, avundsjuk eller nyfikna har jag förslag på sysselsättningar:

 Slutföra sedan länge påbörjade projekt. Senaste gången jag fixade med det var i början av november 2010, he-he-he. Men nu är det klart!
 Strukturera, planera och må lite bättre.
 Fixa naglarna. Inte alls välbehövligt eller så.
 Ta ner gammal skit som sitter på garderobsdörrarna och börja skapa något nytt.
Lustläs. Utan måsten, utan krav, utan ett prov väntandes när du är färdig eller någon tanke och text som ska lämnas in. Skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar